سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ |۳۰ محرم ۱۴۴۶ | Aug 6, 2024
ابوالقاسم فتحی رئیس پژوهشکده تحول در علوم انسانی درمشهد

حوزه/ رئیس پژوهشکده تحول در علوم انسانی گفت: برای حفظ و پایداری انقلاب و رسیدن به تمدن نوین اسلامی، لازم است گفتمانی در دانشگاه‌ها تولید شود که توانایی پشتیبانی از اهداف انقلاب اسلامی را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، ابوالقاسم فاتحی، رئیس پژوهشکده تحول در علوم انسانی امروز سه شنبه ۱۶ مردادماه، در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی اساتید دانشگاه ها در سالن همایش های مجتمع فرهنگی و آموزشی امامت به نقش مؤثر امام خمینی(ره) در گفتمان سازی انقلاب، اظهار داشت: ایشان نقش مؤثری در تربیت کنشگران اجتماعی و سیاسی داشتند؛ همین تلاش ها منجر به پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ شد.

فاتحی به ضرورت تحول علوم انسانی اشاره کرد و افزود: اگر نتوانیم علوم انسانی را متحول کنیم در حوزه های نظام سازی، دولت سازی و تمدن سازی موفق نخواهیم بود.

وی تفکر و اندیشه انقلابی را در تحول علوم انسانی مؤثر دانست و اضافه کرد: اگر تحولی در علوم انسانی نداشته باشیم، نه تنها در نظام سازی موفق نخواهیم بود، بلکه در تحقق امنیت غذایی و اجتماعی نیز با مشکل مواجه خواهیم شد.

رئیس پژوهشکده تحول در علوم انسانی با اشاره به اینکه تحول در علوم انسانی را باید به عنوان اندیشه و دستگاه فکری در نظر گرفت، یادآور شد: برای حفظ و پایداری انقلاب و رسیدن به تمدن نوین اسلامی، لازم است گفتمانی در دانشگاه‌ها تولید شود که توانایی پشتیبانی از اهداف انقلاب اسلامی را داشته باشد.

وی بر ضرورت تولید گفتمان علمی تأکید کرد و گفت: تحول در علوم انسانی باید گفتمان علمی‌ تولید کند که بتواند انقلاب اسلامی را برای دهه‌های آینده تضمین کند. بسیاری از رفتارهای مثبت دانشجویان و اساتید محصول باورها و ارزش‌های انقلابی است، اما برای نسل‌های آینده باید گفتمان‌سازی جدی‌تری صورت گیرد.

فاتحی خاطرنشان کرد: تحول در علوم انسانی باید روشمند، عالمانه و استادمحور باشد، باید گفتمان علمی‌ تولید کنیم که بتوانیم از مزایای علوم انسانی غرب استفاده کنیم و خودمان نوآور باشیم.

وی با بیان اینکه این گونه تحول یکی از نگرانی‌های جدی رهبری است و باید به آن توجه کرد، افزود: مدل‌های علمی فعلی در علوم انسانی، باید به تولید گفتمانی تبدیل شوند که موتور محرکه انقلاب اسلامی باشد و نه اینکه چوب لای چرخ آن بگذارند.

رئیس پژوهشکده تحول در علوم انسانی با اشاره به اینکه تحول در گفتمان‌های علمی و اجتماعی کار آسانی نیست و نیازمند تلاش و همت مضاعف است، ادامه داد: در پژوهشکده تحول در علوم انسانی در دانشگاه علامه وقت گذاشتیم و نتایج اولیه ما نشان می‌دهد که موفقیت نسبی بوده است، اما هنوز نیاز به تلاش بیشتر داریم تا بتوانیم گفتمان‌های جدیدی را که در راستای انقلاب اسلامی هستند، معرفی و تقویت کنیم.

فاتحی در پایان یادآور شد: هر گفتمانی در تعیین سرنوشت آینده جامعه نقش کلیدی دارد؛ لذا گفتمان‌هایی که قادر به تأثیرگذاری در جامعه هستند، باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند و بتوانند به شکل مؤثری در میدان گفت‌وگو و تغییرات اجتماعی حاضر شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha